Bespaar met een elektrische auto

Nederland is één van de koplopers als het om zuinig rijden gaat. Steeds meer (gedeeltelijk) elektrische auto’s komen op de markt. De hoge aanschafprijzen van het begin zakken en daardoor worden ze bereikbaar voor meer mensen. Met een elektrische auto tank je goedkoop, heb je een dubbel belastingvoordeel, minder onderhoud én het is ook nog goed voor het milieu. Wie nu elektrisch gaat rijden bespaart minimaal 75 procent op zijn brandstofverbruik. Met een auto op zonnepanelen bespaar je zelfs nóg meer!

Omdat de overheid de CO2 uitstoot fors wil verminderen heffen zij minder Belasting van Personenauto’s  en Motorrijtuigen (BPM). Dus de belasting die je betaalt als je een auto koopt. Sinds begin dit jaar vallen elektrische auto’s onder het laagste BPM tarief van vier procent. Auto’s zoals de Nissan Leaf, Citroën C-zero en BMW i3 stoten helemaal geen CO2 uit. De modellen met een extra brandstofmotor als back-up, vallen onder het zeven procent tarief. Dit zijn bijvoorbeeld de Toyota Prius Plug-in, Volkswagen Golf GTE en Mitsubishi Outlander PHEV. Door de stimuleringsmaatregelen van de overheid neemt het elektrisch rijden zeer gestaag toe.

Auto op zonnepanelen

2013_0703_NF

Met een benzineprijs van ongeveer 1,70 euro per liter en een gemiddeld aantal kilometers van 15.000 per jaar kost een gewone benzineauto 1.821 euro per jaar aan benzine. Een elektrische auto daarentegen verbruikt circa 120 kWh per 1000 kilometer. Omdat elektriciteit ongeveer 23 cent per kWh kost, betaal je dan voor die 15.000 kilometer maar 414 euro aan stroomkosten. Door in een elektrische auto te rijden bespaar je dan 1.400 euro en dat is niet gering. Ook omdat voor de elektrische auto geen wegenbelasting betaald moet worden.

Op het dak van de elektrische auto kunnen ook zonnepanelen gelegd worden. Dat is nog goedkoper dan een gewone elektrische auto. Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben Stella ontwikkeld, een auto op zonnepanelen. Als er 3400 Wp aan zonnepanelen geïnvesteerd wordt voor een bedrag van 5.800 euro, dan is de opbrengst gemiddeld 3000 kWh op jaarbasis. De zonnepanelen zijn dan na iets meer dan acht jaar terugverdiend. Met zonnepanelen op het dak van de elektrische auto betaal je ongeveer 0,11 cent en kost de auto je op jaarbasis 198 euro aan stroom.

Conclusie

Helaas is de aankoop van een elektrische auto nog altijd duurder dan die van een model met een benzinemotor. Ook is over de levensduur van de accu nog onvoldoende bekend. Maar een elektrische auto heeft absoluut ook veel voordelen.